Post dr Dąbrowskiej. Co musisz wiedzieć nim zaczniesz?

Kuracja warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej oparta jest na poście Daniela. Już w czasach biblijnych pojawiały się wzmianki o odpowiednim zastosowaniu żywności w celach leczniczych.
Post jest rodzajem pół-głodówki mającej na celu przestawienie organizmu na odżywianie wewnętrzne. Organizm, któremu dostarcza się zbyt mało kalorii zaczyna trawić między innymi: zapasy tłuszczu i chore tkanki aby potem przemienić je w niezbędną do funkcjonowania glukozę. W ten sposób dochodzi do regeneracji i usunięcia przyczyn wielu chorób i dolegliwości co potwierdza wieloletnia praktyka dr Ewy Dąbrowskiej.

W ciągu ostatnich lat propagowana przez dr Dąbrowską dieta warzywno-owocowa, stała się jedną z najpopularniejszych metod szybkiego i efektywnego odchudzania. Mimo kontrowersyjności w aspekcie głodówek liczba zwolenników tej kuracji stale rośnie. Warto jednak wspomnieć, że założeniem dr Dąbrowskiej jest poprawa i zachowanie zdrowia, a nie odchudzanie. Utrata zbędnych kilogramów stanowi jedynie przyjemny skutek uboczny, o czym nie można zapominać decydując się na post.

Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej?

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej polega na spożywaniu wyłącznie ubogich w skrobię warzyw i ubogich w cukier owoców o wartości kalorycznej w granicach 400-800kcal (nie mniej i nie więcej). Niska kaloryczność i spożywanie produktów o niskim IG, umożliwia przejście na odżywianie wewnątrzkomórkowe oraz uruchomienie procesów regeneracyjnych. W czasie kuracji dochodzi do pobudzenia procesów detoksykacyjnych organizmu, eliminacji nadmiaru wody i niwelacji obrzęków.
Ponieważ jest to dieta kataboliczna w związku z czym następuje wyraźny spadek masy ciała, w wyniku utraty tkanki tłuszczowej. Większość diet niskokalorycznych doprowadza do wyniszczenia organizmu a spadek wagi nie jest wtedy równoznaczny z utratą tkanki tłuszczowej. W takich sytuacjach często dochodzi do utraty masy mięśniowej, co jest bardzo niepożądanym efektem. Stosowanie bardzo niskokalorycznych diet może się okazać szkodliwe i wręcz niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Ile trwa post warzywno – owocowy?

Pełna kuracja składa się z 3 etapów:
Etap 1 – post – trwa do 6 tygodni i w tym czasie należy spożywać wyłącznie dedykowane warzywa i owoce.
Etap 2 – wychodzenie – trwa tyle samo ile post – 6 tygodni. Stopniowo, w odpowiedniej kolejności wprowadza się poszczególne grupy produktów, zwiększając tym samym kaloryczność posiłków.
Etap 3 – stabilizacja – jest to docelowa zmiana nawyków żywieniowych skupiająca się na produktach jak najmniej przetworzonych.

W zależności od wyznaczonych celów i stanu zdrowia kurację można przeprowadzać w różnych kombinacjach. W swoich książkach dr Ewa Dąbrowska wspomina, że stosowanie nawet jednego dnia postu w tygodniu, będzie wiązało się z korzyściami dla organizmu. Jednak jeżeli chcemy utracić zbędną tkankę tłuszczową warto zastosować dietę przynajmniej przez 1 tydzień. Nieco dłużej będzie trwał post w celu uzyskania konkretnych efektów zdrowotnych. Wtedy należy zastosować dietę przez okres do 6 tygodni, najlepiej pod okiem swojego lekarza.

Co jeść na poście dr Dąbrowskiej?

WARZYWA NISKOSKROBIOWE:

  • Liściaste : sałaty każdego rodzaju: rzymska, lodowa, roszponka, rukola, czerwona, itp., szpinak, jarmuż, botwina, pak choi, natka pietruszki, koper, rzeżucha, kiełki, zioła (bazylia, oregano, mięta, itp.)
  • Kapustne: kapusta włoska, czerwona, biała, pekińska, brokuł, kalafior, brukselka
  • Korzeniowe: marchew, pietruszka, seler, burak, chrzan, rzodkiewka, rzepa biała i czarna, kalarepa
  • Psiankowate: Pomidory, papryka
  • Cebulowe: czosnek, cebula, por
  • Dyniowate: cukinia, ogórek, kabaczek i dynia – tylko w ilości śladowej i spożywane na surowo ze względu na wysoki IG

OWOCE:
jabłka, cytryny, grejpfruty, pomarańcze, kiwi, granaty, porzeczki, wiśnie, śliwki, maliny, jagody, borówka amerykańska – wszystkie owoce z zachowaniem ograniczenia (1 jabłko, ½ grejpfruta, reszta owoców jako dodatek lub w celach dekoracyjnych.

Wymienione wyżej warzywa i owoce można spożywać w każdej postaci: surówki sałatki, soki, koktajle. Najkorzystniej jeść warzywa w postaci surowej nie mniej jednak obróbka termiczna: gotowanie, duszenie, pieczenie – są jak najbardziej dozwolone. Ważne aby mieć na uwadze, że podczas obróbki termicznej następuje utrata cennych składników odżywczych, a w przypadku warzyw zawierających skrobię wzrasta poziom Indeksu glikemicznego.
Owoce o niskiej zawartości cukru są dozwolone, ale nie bez ograniczeń. Mają stanowić dodatek niż podstawę dziennego wyżywienia.
Bardzo wskazane są kiełki i kiszonki ze względu na wiele korzyści prozdrowotnych.
Kiszonki są źródłem naturalnych witamin i minerałów, przywracają równowagę kwasowo-zasadową, zawierają kwas mlekowy – niezwykle ważny dla zachowania prawidłowych funkcji jelit. Kiełki natomiast są bogactwem witamin i mikroelementów. Bez obaw można stosować wszelkie zioła i przyprawy, także sól, herbatki ziołowe i owocowe.

Czy to dieta dla każdego?

Z pewnością dla każdego zdrowego człowieka, który ma wystarczająco dużo determinacji oraz silnej woli i chce utrzymać dobrą kondycję psychofizyczną. Post jest dedykowany osobą z różnymi schorzeniami, niemniej jednak istnieją sytuacje, które stanowią przeciwwsakazania do jego przeprowadzenia.

Przeciwwskazania:

  • depresja, choroby psychiczne
  • cukrzyca typu I (na insulinie)
  • nadczynność tarczycy
  • wiek poniżej okresu dojrzewania
  • ciąża i karmienie piersią
  • zaawansowane stadia choroby nowotworowej, wyniszczenie organizmu
  • gruźlica
  • niewydolność narządowa
  • stan po przeszczepie narządów

Jakie są wskazania do diety warzywno – owocowej?

  • profilaktyka w celu zachowania dobrej kondycji psycho-fizycznej
  • nadwaga, otyłość
  • nadciśnienie
  • miażdżyca
  • kamica nerkowa
  • skaza moczanowa
  • zakrzepica żylna
  • reumatoidalnym zapaleniem stawów, zwyrodnienia stawów
  • astma
  • wrzody żołądka
  • choroby alergiczne
  • nawracające infekcje zatok i migdałków
  • choroby skóry: łuszczyca, skleroderma, porfiria
  • zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego: zaparcia, zespół jelita nadwrażliwego, zgaga

Czego można się spodziewać na diecie poście dr Ewy Dąbroskiej?

W początkowej fazie, czyli przez pierwszych kilka dni może towarzyszyć:

  • uczucie zmęczenia, znużenie,
  • bóle głowy, migreny,
  • nudności, czasem wymioty,
  • rozwolnienie lub zaparcia.

Są to najczęstsze objawy detoksykacji i adaptacji organizmu w wyniku drastycznych zmian żywieniowych. Osobom stosującym dietę warzywno-owocową często doskwiera uczucie zimna, warto wspomóc się wtedy rozgrzewającymi herbatkami i naparami. Z tego też względu dietę lepiej planować w okresie wiosenno-letnim kiedy temperatura jest wyższa, a dyskomfort dużo mniejszy. Surowe warzywa i owoce mają właściwości wychładzające, szczególnie te zielone – najbardziej zalecane w żywieniu wg dr Dąbrowskiej. Na szczęście dozwolone są produkty o właściwościach rozgrzewających oraz ciepłe potrawy, którymi można się rozgrzewać w trudniejszych momentach:)

CDN…

Pasjonuję się zdrowym odżywianiem, naturalnymi metodami leczenia i wszystkim co integruje dobrą kondycję, samopoczucie, zdrowie i wygląd. Wyznaję zasadę, że im bliżej natury tym lepiej, a im mniej chemii tym zdrowiej.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie będzie publikowany.*