Jak wybrać najlepszy magnez? Musisz to wiedzieć

Czy idąc do apteki po magnez zastanawiałaś/eś się kiedyś, który produkt wybrać? Czy był to świadomy wybór? Może wyboru dokonał za Ciebie farmaceuta? A może to wpływ reklam skłonił Cię do kupna tego a nie innego suplementu?
Producenci sięgają po najróżniejsze triki reklamowe w celu wypromowania swoich towarów. Niestety w zdecydowanej większości przypadków żerują na ludzkiej niewiedzy. Nie licz na profesjonalizm farmaceutów stojących za ladą. Dla nich liczy się sprzedaż, a rzadko kiedy kupujący (wiem to z doświadczenia). Ty idąc do apteki musisz wiedzieć konkretnie na co chcesz wydać pieniądze. A co wybrać skoro nie ma się o tym zbytnio pojęcia? Nie martw się. Właśnie dlatego czytasz ten artykuł.
Jeżeli decydujesz się na zakup magnezu to zapewne masz ku temu powody i wiesz jak objawiają się niedobory. Jeżeli nie to zachęcam do poszerzenia horyzontów i przeczytania tego artykułu.

Analiza produktów magnezowych

Przede wszystkim, szukając dobrej jakości magnezu musisz pamiętać o zagrywkach marketingowych. Na rynku znajdziesz całą masę produktów zawierających magnez pod przeróżnymi, chwytliwymi nazwami i sloganami. Możesz dostać magnez na stres, przemęczenie, dla kobiet, dla mężczyzn, dla dzieci, dla seniora, dla sportowców, dla młodzieży, dla osób pijących kawę, forte, chelat, skurcz – ZAPOMNIJ O TYM! To są chwyty marketingowe ułatwiające dotarcie do odbiorcy i wierz mi, że nie tego szukasz.
Specjalnie dla Ciebie przeanalizowałam skład 150 suplementów zawierających magnez, dostępnych w aptekach i sklepach internetowych. Zapewne jest ich jeszcze więcej, ale 150 produktów różnych producentów pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski.
Czytając skład suplementów magnezowych spotkasz się z następującymi nazwami: cytrynian, chelat, tlenek, chlorek, siarczan, węglan, mleczan, stearynian, diglicynian , octan, asparginian, pidolan, glukonian. Powyższe związki dzielą się na: organiczne(cytrynian, mleczan, pidolan, glukonian, octan, asparginian, stearynian) i nieorganiczne (tlenek, chlorek, siarczan, węglan) i zaraz dowiesz się się na które zwrócić uwagę, a o których lepiej zapomnieć.

Najlepsze formy magnezu

Pierwszą, najważniejszą sprawą przy wyborze magnezu jest grupa związku z jakiego pochodzi. Co prawda dotarcie do rzetelnych informacji na temat biodostępności (wchłanialności) jest dość trudne. Nie mniej jednak wynika, że pozbawione sensu jest stosowanie magnezu w postaci związków nieorganicznych poza jednym wyjątkiem – chlorek magnezu. Do najlepiej przyswajalnych zalicza się cytrynian magnezu oraz mleczan magnezu. Warto szczególną uwagę zwrócić na cytrynian magnezu. Jest jednym z najbardziej podobnych związków występujących w pożywieniu, a jego przyswajalność szacuje się w granicach 90%.
A co z chelatami?. Z badań klinicznych pewnej firmy – producenta opatentowanych połączeń chelatowych magnezu – wynika, że ma on wyższą przyswajalność niż z połączeń nieorganicznych. Szału nie ma, bo i tak klasyfikują się niżej niż związki organiczne. Ale wiadomo jak jest patent i odpowiedni marketing to sprzedaż rośnie (szkoda tylko, że portfele chudną, a wyraźnych efektów jak nie był tak nie ma).

Jaka ilość jonów magnezu?

Kolejną niezwykle istotną kwestią jest zawartość magnezu w postaci jonowej. Na przykład na opakowaniu widnieje notka, że produkt w 1 tabletce zawiera 400mg chlorku magnezu, a zawartość jonów magnezu (czystego magnezu) wynosi 50mg. Właśnie te 50mg jest rzeczywistą ilością zawartości magnezu w tym produkcie i na to trzeba zwracać szczególną uwagę.
Jak wiesz już czego szukać musisz teraz wiedzieć jaka ilość jonów magnezu byłaby satysfakcjonująca dla Twojego organizmu. Jeżeli średnie dzienne zapotrzebowanie na magnez wynosi około 400mg to z pewnością domyślasz się, że 50mg nie zaspokoi potrzeb Twojego organizmu. W tej sytuacji trzeba szukać suplementu i zdecydowanie wyższej zawartości jonów magnezu.

Czy magnez z witaminą B6 jest lepszy?

Większość producentów oferuje magnez z tą właśnie witaminą. Sprawa jest banalnie prosta, B6 zwiększa przyswajalność magnezu o około 30%. Nie łudź się jednak, że tlenek magnezu w ilości 200mg jonów z witaminą B6 będzie miał jakiś znaczący wpływ na Twój organizm.  Z tych 200mg jonów magnezu pozyskanych z tlenku magnezu wchłonie się zaledwie 2-4%. Nawet jeśli będzie tam występowała magiczna B6, suplement nie będzie działał tak jakbyś tego oczekiwał/a.

Co zrobić aby dokonać najlepszego magnezu?

  1. Szukaj preparatów z cytrynianem magnezu, mleczanem magnezu lub chlorkiem magnezu.
  2. Zwróć szczególną uwagę na ilość jonów magnezu, a nie na ilość związku Mg.
  3. Wzbogacenie Mg o Wit. B6 będzie dodatkowym atutem, ale nie powinno być czynnikiem decydującym, ponieważ zawsze możesz dokupić ten suplement oddzielnie.
  4. Cena dobrego produktu zawsze jest wyższa, ale powinna mieścić się w granicach rozsądku.  Porównując ceny suplementów weź pod uwagę stężenie oraz ilość /wagę zawartości opakowania.

 

Author: Karolina Pasjonuję się zdrowym odżywianiem, naturalnymi metodami leczenia i wszystkim co integruje dobrą kondycję, samopoczucie, zdrowie i wygląd. Wyznaję zasadę, że im bliżej natury tym lepiej, a im mniej chemii tym zdrowiej.

Pasjonuję się zdrowym odżywianiem, naturalnymi metodami leczenia i wszystkim co integruje dobrą kondycję, samopoczucie, zdrowie i wygląd. Wyznaję zasadę, że im bliżej natury tym lepiej, a im mniej chemii tym zdrowiej.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie będzie publikowany.*